Feestelijke opening in Vianen

Prachtige opening van een indrukwekkende tentoonstelling met werken van Marcel Pinas, Isan Corinde en Iris Kensmil in Stedelijk Museum Vianen. Met muziek en dans van Josè Tojo en zijn Kula Skoro en mooie woorden van Peggy Brandon en minister Dijkgraaf.

En ik ben heel trots op de woorden van minister van OC&W Robbert Dijkgraaf die me in zijn speech noemde: ‘Historici verrijken met hun onderzoek en publicaties onze kennis. Maar opvallend is het dat juist kunstenaars erin slagen om met hun scheppingsdrang en verbeeldingskracht de vonk te laten overslaan tussen het verleden en het heden.
Zoals schrijver Lianne Damen, die de tot slaaf gemaakte Dédé centraal stelt in haar roman De smeekbede. Het verhaal dat de aanleiding vormt voor de tentoonstelling hier in Vianen. Het moet een ware krachttoer zijn geweest om de kille en summiere boekhoudkundige feiten over Dédés leven als puzzelstukjes te combineren met de puzzelstukjes uit andere bronnen.’

Tentoonstelling in Stedelijk Museum Vianen

Van 23 juni tot en met 24 november 2024 presenteert het Stedelijk Museum Vianen de bijzondere tentoonstelling Marcel Pinas & Isan Corinde; Hedendaagse Kunst uit Suriname. De tentoonstelling gaat over ons slavernijverleden en de doorwerking daarvan in het heden. De aanleiding voor de tentoonstelling was De smeekbede, dat ik op mijn beurt weer schreef naar aanleiding van een brief uit 1795, die nooit op de bestemming aankwam. Lees er meer over op de website van het museum en bij Caraïbische Letteren.

Contract bij Ambo Anthos

Bij uitgeverij Ambo Anthos heb ik het auteurscontract getekend voor mijn tweede roman. Werktitel: Naakt uit de hemel. Net als De smeekbede (2020) opnieuw gebaseerd op een historische figuur. Dit keer is het spion, schermer en ridder Charles d’Eon, die in de achttiende eeuw onderwerp van discussie en vileine weddenschappen werd. Lukt het de strijd aan te gaan en de eigen identiteit te bewaren? Verschijnt in de vroege zomer van 2025.

De Tamboer over de voorstelling

Voor Theater De Tamboer in Hoogeveen schrijven theaterambassadeurs uit de wijk Wolfsbos onder de naam De Wijkspotters recensies over de toneelvoorstellingen die ze er zien. Ook over De smeekbede beschreven ze hun ervaringen in Het verleden maakt het heden:

Bij binnenkomst was de zaal nog vrij leeg. Dit waren wij niet gewend, maar na afloop begreep ik waarom. Het decor was subtiel. Het verklapte al dat de voorstelling niet luchtig zou zijn. Omdat ik wist dat het over het koloniale verleden ging, gaf het decor voor mij de altijd drukkende omstandigheden waarin toentertijd geleefd werd weer.Lees verder.

foto: annemieke van der togt

Recensie 8Weekly: 4 sterren!

De slaafgemaakte die niet breekt, dat is de kop boven de 4-sterrenrecensie van Mieke Zijlmans in 8Weekly.

Vanuit het comfortabele achttiende-eeuwse Nederland bezien vormen slaafgemaakten in Suriname een anonieme massa. Met de aangrijpende en oogstrelende productie De smeekbede geeft Kobra Theaterproducties een zwarte vrouw en haar verwanten namen en gezichten. Deze voorstelling over het slavernijverleden is in één moeite door een noodkreet: zie ons, luister naar ons, erken ons.Lees verder.

foto: annemieke van der togt