Voor de website over Nederlandse Literatuur schreef ik een artikel over het schrijverschap van Tessa Leuwsha, waarvoor ik een stapel van haar boeken met plezier herlas.
Still uit haar documentaire Moeder Suriname – Mama Sranan .
Literatuurgeschiedenis.org is gericht op leraren Nederlands uit Nederland, Vlaanderen, Suriname en het Caraïbisch gebied, die lesgeven in de bovenbouw van het Nederlandse voortgezet onderwijs en de derde graad van het Vlaamse secundair onderwijs. De website biedt kennis, verdieping en vooral ook inspiratie.
De tentoonstelling ‘Marcel Pinas & Isan Corinde: Hedendaagse Kunst uit Suriname’, eerder te zien in het Stedelijk Museum Vianen, reist naar Moengo.
Van 29 maart tot en met 16 mei 2025 presenteert Tembe Art Studio de expositie, waarin de kunstenaars Marcel Pinas en Isan Corinde opnieuw stilstaan bij de helende kracht van kunst.
Lees meer over het hele Project Healing en de connectie met De smeekbede. Hieronder alvast pagina 20.
Op maandag 27 januari 2205 mocht ik via de Schrijverscentrale lesgeven aan tweedeklassers op het Marnix Gymnasium in Rotterdam. Vier uur achter elkaar lesgeven is best intensief, zeker als je het niet gewend bent, maar ook ontzettend leuk. De leerlingen stelden slimme vragen en zagen kleine, belangrijke details op mijn sheets niet over het hoofd. En ze hadden goed opgelet bij de lessen over slavernij die hun docent ze eerder had gegeven. Dit doe ik graag nog eens!
Voor de website over Nederlandse Literatuur schreef schrijver en hoogleraar Nederlands-Caraïbische Letteren Michiel van Kempen een prachtige recensie over De smeekbede in de context van de andere literatuur over slavernij en de thema’s kolonialisme en 21e-eeuw.
Op Literatuurgeschiedenis lees je alles over literaire teksten van de Middeleeuwen tot nu en leer je meer over de schrijvers, thema’s en stromingen.
Voor de novembereditie van Plot online, het magazine over (en voor) scenarioschrijvers interviewde ik Tessa Leuwsha over haar werk en haar documentaire Mama Sranan.
Fiscaal jurist en archiefonderzoeker (RAZU) Freek van Toor en auteur/historicus Lianne Damen geven een lezing over het verband tussen Vianen en de koffieplantages in Suriname.
Lezing
Er wordt veel koffie gedronken in Nederland. Maar waar komt koffie vandaan? Auteur/historicus Lianne Damen en fiscaal jurist en archiefonderzoeker (RAZU) Freek van Toor kwamen onafhankelijk van elkaar tot de conclusie dat er een direct verband te leggen is tussen Vianen en de koffieplantages in Suriname. Hun verhalen sluiten mooi op elkaar aan en geven een goed beeld van de betrokkenheid van Vianen en van de verbintenissen die er in de zeventiende en achttiende eeuw lagen. Maar waren die contacten wel zo warm?
Zaterdag 19 oktober 2024 van 14:30 tot ongeveer 15:30 uur
De zomer van 2024 stond in het teken van 1890 pagina’s filmlezen als jurylid van de Louis Hartlooper Prijs. Met deze prijs voor de Beste Filmpublicatie van het afgelopen jaar willen de initiatiefnemers, dit jaar voor de twintigste keer, het schrijven over film in Nederland onder de aandacht brengen. De Louis Hartlooper Stichting vroeg de jury uit 5 genomineerde publicaties te kiezen (zie hieronder).
Brigit Hillenius (namens Netherlands Society of Cinematographers), Chantal Nissen (namens NAPA – Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie), Nicky Onstenk (namens NAPA – Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie), Suzanne Raes (namens DDG – Dutch Directors Guild) en ik (Netwerk Scenarioschrijvers van de Auteursbond) gingen in beraad.
Unaniem kozen we voor de biografie van Jaap Cohen over filmmaker Theo van Gogh. Uit het juryrapport: ‘In De bolle Gogh beschrijft Cohen minutieus het leven van deze getalenteerde, maar ook getormenteerde interviewer, schrijver en filmmaker en slaagt erin de man te duiden door een bijna liefdevol en evenwichtig beeld te schetsen van een onevenwichtige en soms haatdragende oproerkraaier. De zorgvuldigheid waarmee Cohen jarenlang aan dit omvangrijke werk schreef en de zorg waarmee het is uitgegeven, het kan niet anders dat dit boek de Beste Filmpublicatie van het jaar is.’
De prijs werd op 21 september 2024 uitgereikt in het Louis Hartlooper Complex tijdens het NFF in Utrecht.
De Bolle Gogh – Jaap Cohen. Querido, Amsterdam, 2024
Aandacht voor de schitterende tentoonstelling over Surinaamse kunst, waarvoor De smeekbede de aanleiding vormde, in de UIT-krant van september (Utrecht)!
Net als in andere steden in Nederland wordt in Utrecht en ook in Vianen onderzoek gedaan naar sporen van het koloniaal verleden.
Met hulp van vrijwilligers heeft het Regionaal Archief Zuid-Utrecht gezocht naar bronnen over het koloniaal verleden. In een fraai vormgegeven bronnengids zijn de gevonden bronnen gepresenteerd. Van persoonlijke brieven en testamenten tot zakelijke rekeningen en akten. De bronnen en verhalen maken zichtbaar dat het koloniaal verleden op allerlei manieren is terug te vinden in het leven van mensen. Ook mijn roman De smeekbede wordt hierin aangehaald! Zomer 2024 reisde een mini-expositie langs zes bibliotheken in de regio. De gids is via deze link in te zien.
Prachtige opening van een indrukwekkende tentoonstelling met werken van Marcel Pinas, Isan Corinde en Iris Kensmil in Stedelijk Museum Vianen. Met muziek en dans van Josè Tojo en zijn Kula Skoro en mooie woorden van Peggy Brandon en minister Dijkgraaf.
En ik ben heel trots op de woorden van minister van OC&W Robbert Dijkgraaf die me in zijn speech noemde: ‘Historici verrijken met hun onderzoek en publicaties onze kennis. Maar opvallend is het dat juist kunstenaars erin slagen om met hun scheppingsdrang en verbeeldingskracht de vonk te laten overslaan tussen het verleden en het heden. Zoals schrijver Lianne Damen, die de tot slaaf gemaakte Dédé centraal stelt in haar roman De smeekbede. Het verhaal dat de aanleiding vormt voor de tentoonstelling hier in Vianen. Het moet een ware krachttoer zijn geweest om de kille en summiere boekhoudkundige feiten over Dédés leven als puzzelstukjes te combineren met de puzzelstukjes uit andere bronnen.’