De Tamboer over de voorstelling

Voor Theater De Tamboer in Hoogeveen schrijven theaterambassadeurs uit de wijk Wolfsbos onder de naam De Wijkspotters recensies over de toneelvoorstellingen die ze er zien. Ook over De smeekbede beschreven ze hun ervaringen in Het verleden maakt het heden:

Bij binnenkomst was de zaal nog vrij leeg. Dit waren wij niet gewend, maar na afloop begreep ik waarom. Het decor was subtiel. Het verklapte al dat de voorstelling niet luchtig zou zijn. Omdat ik wist dat het over het koloniale verleden ging, gaf het decor voor mij de altijd drukkende omstandigheden waarin toentertijd geleefd werd weer.Lees verder.

foto: annemieke van der togt

Recensie 8Weekly: 4 sterren!

De slaafgemaakte die niet breekt, dat is de kop boven de 4-sterrenrecensie van Mieke Zijlmans in 8Weekly.

Vanuit het comfortabele achttiende-eeuwse Nederland bezien vormen slaafgemaakten in Suriname een anonieme massa. Met de aangrijpende en oogstrelende productie De smeekbede geeft Kobra Theaterproducties een zwarte vrouw en haar verwanten namen en gezichten. Deze voorstelling over het slavernijverleden is in één moeite door een noodkreet: zie ons, luister naar ons, erken ons.Lees verder.

foto: annemieke van der togt

Theaterkrant over De smeekbede

Patrick van den Hanenberg in de Theaterkrant: ‘Toch zit er in het slotakkoord van de Surinaams-Nederlandse vrouw wel de nodige felheid als zij met prachtige zinnen stelt dat de slavernijgeschiedenis weliswaar een gedeelde geschiedenis is voor àlle Nederlanders, en niet alleen vanwege het kopje koffie in de foyer en het koekje bij je oma, maar dat de muren waar de zwarte Nederlanders tegen opbotsen toch echt van een andere orde zijn dan de situatie van de witte medelanders. Met die slotwoorden houdt de overtuigend spelende Verwey de zaal een paar minuten in de houdgreep.’

Lees meer over de voorstelling in zijn pakkende recensie in de Theaterkrant met als kop: Maarten van Hinte bewerkte De smeekbede tot een indringende theatervoorstelling. Of bekijk de beoordeling hier.

foto: annemieke van der togt

Met het oog op morgen

Regisseur Olivier Diepenhorst en actrice Dionne Verwey waren dinsdag 10 oktober op de late avond te gast bij Wilfried de Jong bij Met het oog op morgen om te praten over het toneelstuk De Smeekbede.

Te beluisteren (laatste 10 minuten) via de NPO radio1 (podcasts)! Of klik hieronder!

Setfoto’s De smeekbede

Fotograaf Annemieke van der Togt maakte tijdens de doorloop (de generale repetitie) van het toneelstuk De smeekbede deze prachtige foto’s.

Met Dionne Verwey, Krisjan Schellingerhout, Francesca Pichel en Rohiet Tjon Poen Gie
Toneelbewerking: Maarten van Hinte
Regie: Olivier Diepenhorst
Muziek: CARISTA
Decor: Lidwien van Kempen
Licht: Yuri Schreuders
Kostuum: Sandro Lima
Regie- en productieassistent: Lionel Grauwde

Producent: Kobra Theaterproducties.

Het land van Onverwagt

Voor Sergio Vyent, bekend geworden als gastheer van First Dates, tekende ik zijn levensverhaal op en zijn zoektocht naar zijn Surinaamse roots in Het land van Onverwagt. Ik deed dat in opdracht van uitgeverij Luijting-Sijthoff. Met dank ook aan journalist Patrick Meershoek. Het boek verschijnt in september 2023, midden in het herdenkingsjaar slavernijverleden.

(Auteursfoto door Coco Duivenvoorde)

Bij Maand van de Geschiedenis

Het toneelstuk van De smeekbede, dat Kobra Theaterproducties op de planken brengt, staat in oktober tijdens de Maand van de Geschiedenis in de schijnwerpers! De voorstelling is trouwens niet alleen die maand, maar is ook in november en december door het hele land te bewonderen.

Regisseur is Olivier Diepenhorst en toneelschrijver is Maarten van Hinte. Lees er meer over of kijk op bij Kobra Theaterproducties en bestel je kaartje!