Lees in het maartnummer van Plot Magazine mijn interview ‘Schrijven vanuit verwondering’ met Jeanine Cronie over de fijne projecten waar ze mee bezig is.
Interview Almekinders in Plot Magazine
In het februarinummer van Plot lees je mijn interview met Maarten Almekinders: ‘No sorry, we can’t buy Katja Schuurman’
De Tamboer over de voorstelling
Voor Theater De Tamboer in Hoogeveen schrijven theaterambassadeurs uit de wijk Wolfsbos onder de naam De Wijkspotters recensies over de toneelvoorstellingen die ze er zien. Ook over De smeekbede beschreven ze hun ervaringen in Het verleden maakt het heden:
‘Bij binnenkomst was de zaal nog vrij leeg. Dit waren wij niet gewend, maar na afloop begreep ik waarom. Het decor was subtiel. Het verklapte al dat de voorstelling niet luchtig zou zijn. Omdat ik wist dat het over het koloniale verleden ging, gaf het decor voor mij de altijd drukkende omstandigheden waarin toentertijd geleefd werd weer.‘ Lees verder.
Recensie 8Weekly: 4 sterren!
De slaafgemaakte die niet breekt, dat is de kop boven de 4-sterrenrecensie van Mieke Zijlmans in 8Weekly.
‘Vanuit het comfortabele achttiende-eeuwse Nederland bezien vormen slaafgemaakten in Suriname een anonieme massa. Met de aangrijpende en oogstrelende productie De smeekbede geeft Kobra Theaterproducties een zwarte vrouw en haar verwanten namen en gezichten. Deze voorstelling over het slavernijverleden is in één moeite door een noodkreet: zie ons, luister naar ons, erken ons.‘ Lees verder.
Verslag van Dag van het Scenario in Plot Magazine
Ieder jaar reflecteren scenarioschrijvers tijdens het NFF op hun vak. Lees mijn verslag van de Dag van het Scenario in Plot Magazine. In de Grote Zaal van de Stadsschouwburg Utrecht.
Theaterkrant over De smeekbede
Patrick van den Hanenberg in de Theaterkrant: ‘Toch zit er in het slotakkoord van de Surinaams-Nederlandse vrouw wel de nodige felheid als zij met prachtige zinnen stelt dat de slavernijgeschiedenis weliswaar een gedeelde geschiedenis is voor àlle Nederlanders, en niet alleen vanwege het kopje koffie in de foyer en het koekje bij je oma, maar dat de muren waar de zwarte Nederlanders tegen opbotsen toch echt van een andere orde zijn dan de situatie van de witte medelanders. Met die slotwoorden houdt de overtuigend spelende Verwey de zaal een paar minuten in de houdgreep.’
Lees meer over de voorstelling in zijn pakkende recensie in de Theaterkrant met als kop: Maarten van Hinte bewerkte De smeekbede tot een indringende theatervoorstelling. Of bekijk de beoordeling hier.
Met het oog op morgen
Regisseur Olivier Diepenhorst en actrice Dionne Verwey waren dinsdag 10 oktober op de late avond te gast bij Wilfried de Jong bij Met het oog op morgen om te praten over het toneelstuk De Smeekbede.
Te beluisteren (laatste 10 minuten) via de NPO radio1 (podcasts)! Of klik hieronder!
Setfoto’s De smeekbede
Fotograaf Annemieke van der Togt maakte tijdens de doorloop (de generale repetitie) van het toneelstuk De smeekbede deze prachtige foto’s.
Met Dionne Verwey, Krisjan Schellingerhout, Francesca Pichel en Rohiet Tjon Poen Gie
Toneelbewerking: Maarten van Hinte
Regie: Olivier Diepenhorst
Muziek: CARISTA
Decor: Lidwien van Kempen
Licht: Yuri Schreuders
Kostuum: Sandro Lima
Regie- en productieassistent: Lionel Grauwde
Producent: Kobra Theaterproducties.
Toneelstuk De smeekbede in het nieuws
Aan de vooravond van de eerste try-out van De smeekbede verscheen op de website van NH Media het interview dat ik had met Thyra de Groot: Van debuutroman tot toneelvoorstelling. En ’s ochtends vroeg ook nog een interview met Pieter Kok in De ontbijttafel. Daar te beluisteren: donderdag 5 oktober, uur 2, start ergens bij 20 minuten.
Op NH radio Ontbijtnieuws
In de vroege ochtend van 5 oktober, de dag van de try-out van De smeekbede in theater De Purmaryn in Purmerend, werd ik door Pieter Kok van NH Media geïnterviewd in zijn ochtendprogramma De ontbijttafel. Luister hier terug.